Ένας στόλος από αυτο-οδηγούμενα φορτηγά έφτασε στο Ολλανδικό λιμάνι Maasvlakte, ολοκληρώνοντας ένα μεγάλο ταξίδι που, σύμφωνα με τους διοργανωτές, επιδεικνύει το μέλλον των μεταφορών στην Ευρώπη.

Το εγχείρημα λέγεται European Truck Platooning Challenge και περιλαμβάνει φορτηγά από έξι διαφορετικούς κατασκευαστές, τα οποία ταξιδεύουν σε μικρές ομάδες. Ο οδηγός του μπροστινού οχήματος κάθε ομάδας καθορίζει την ταχύτητα και τη διαδρομή, ενώ τα υπόλοιπα οχήματα ακολουθούν αυτόματα, καθώς μια σύνδεση WiFi συγχρονίζει το φρενάρισμα και την επιτάχυνση (όχι όμως και τον χειρισμό του τιμονιού).

platooning trucks

Το συγκεκριμένο σύστημα δεν είναι ακόμη πλήρως αυτόνομο, όμως συνοδεύεται από μια σειρά από οφέλη. Συγκεκριμένα, το Platooning, όπως αποκαλείται, μπορεί να μειώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση, τα ατυχήματα και την κατανάλωση καυσίμων.

platooning system setup

Σύμφωνα με την Ολλανδική εταιρεία ερευνών TNO, κάθε φορτηγό της ομάδας καταναλώνει, κατά μέσο όρο, 10% λιγότερα καύσιμα ανά ταξίδι. Ακόμη, εκτιμάται ότι το 90% των τροχαίων δυστυχημάτων οφείλονται σε ανθρώπινο λάθος, επομένως η αυτοματοποίηση της διαδικασίας αναμένεται να προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια.

Στις δοκιμές αξιοποιήθηκαν οχήματα της Daimler, της Volvo και της Scania, όμως κάθε ομάδα είχε διαφορετική αφετηρία. Η ομάδα των φορτηγών της Scania διένυσε πάνω από 2.000 χιλιόμετρα, περνώντας από τη Σουηδία, τη Δανία και τη Γερμανία, προτού φτάσει στην Ολλανδία. Σε κάθε όχημα υπήρχε ένας οδηγός, σε περίπτωση που ήταν αναγκαία η παρέμβασή του.

how platooning works

Η Platoon Challenge λοιπόν στέφθηκε από επιτυχία, όμως το σημαντικό κομμάτι είναι η έγκριση του συγκεκριμένου συστήματος από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και τους ρυθμιστικούς φορείς. Είναι απαραίτητος ο καθορισμός κανόνων για τα αυτο-οδηγούμενα φορτηγά, οι οποίοι θα ισχύουν για αρκετές χώρες.