Περιμέναμε με αγωνία την πρώτη στιγμή που θα βλέπαμε και θα δοκιμάζαμε από κοντά τα HoloLens, το σύστημα επαυξημένης πραγματικότητας της Microsoft το οποίο η εταιρεία παρουσίασε για πρώτη φορά τον Ιανουάριο δημιουργώντας αίσθηση.
Το συνέδριο Build αποτέλεσε την κατάλληλη ευκαιρία για τη Microsoft προκειμένου να προχωρήσει στη δημοσιοποίηση των σχεδίων της όσον αφορά την πλατφόρμα Windows Holographic και την ανάπτυξη εφαρμογών γύρω από το HoloLens. Η πρώτη μας επαφή έγινε κάτω από αυστηρά μέτρα ασφαλείας -αφού απαγορευόταν η λήψη φωτογραφιών- και στα πλαίσια μιας 90λεπτης παρουσίασης η οποία είχε ως επίκεντρο την ανάπτυξη μιας εφαρμογής για το HoloLens με τη χρήση του Unity και του Visual Studio. Αυτό είναι βασικά και το παράπονο μας αφού καθ’ολη τη διάρκεια που δοκιμάζαμε τη συσκευή, δε μπορέσαμε να πάρουμε μια ιδέα για την τελική εμπειρία του χρήστη με βάση εφαρμογές και δυνατότητες που μας έχει δείξει η Microsoft στα βίντεο της (Skype, games κ.α).

Η συσκευή που δοκιμάσαμε έχει “σχεδόν” τελική μορφή, με τα στελέχη της εταιρείας να δείχνουν σίγουροι για το χρονοδιάγραμμα κυκλοφορίας μέσα στο έτος. Στην ουσία το HoloLens είναι ένας μικρός υπολογιστής και δε χρειάζεται να συνδεθεί με κάποια εξωτερική συσκευή. Όλο το περιεχόμενο που δημιουργήσαμε, πέρναγε στη συσκευή μέσω microUSB καλωδίου, το οποίο ήταν και υπεύθυνο για τη φόρτιση της συσκευής. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά της συσκευής αποτελούν για την ώρα επτασφράγιστο μυστικό, με τη Microsoft να αναφέρει ότι τo HoloLens αποτελέι το επιστέγασμα τεχνολογιών που ήταν σε ανάπτυξη αρκετά χρόνια.

Δημοσιευμένη Εικόνα


Στον τομέα της εμφάνισης τα HoloLens είναι αρκετά φουτουριστικά, με τον κεντρικό δακτύλιο να δένει πάνω στο κεφάλι, και το εξωτερικό μέρος της συσκευής να μπορούμε να το μετακινήσουμε στο ύψος των ματιών μας και στην κατάλληλη απόσταση αν φοράμε γυαλιά. Το βάρος μοιράζεται ισόρροπα στο κεφάλι μας, χωρίς να μας δημιούργησε κάποια δυσκολία κατά τη χρήση.

Η διαδικασία παρουσίασης του HoloLens στους δημοσιογράφους έγινε με βάση την ανάπτυξη ενός πολύ απλού παιχνιδιού όπου με τη χρήση του Unity engine, μπορέσαμε να αλληλεπιδράσουμε με αντικείμενα όπως ένα σημειωματάριο και μερικές μπάλες (σφαίρες), μια αλληλεπίδραση η οποία γίνεται πάντα στον πραγματικό κόσμο και όχι σε κάποιο εικονικό. Στην ουσία θα λέγαμε ότι με το HoloLens μας δίνεται η ευκαιρία να προσθέσουμε εικονικά αντικείμενα στο περιβάλλον που αναγνωρίζει η συσκευή, επιτρέποντας μας να αλληλεπιδράσουμε με αυτά.

Το αποτέλεσμα δημιουργίας ενός αντικειμένου ή οποιοδήποτε περιεχομένου για το HoloLens, η Microsoft το ονομάζει “ολόγραμμα”, δικαιολογώντας την ονομασία αυτή από τη στιγμή που το αντικείμενο περιέχει εικόνα και ήχο, κάτι που δεν πιστεύουμε ότι αποτελεί ακριβή ορισμό του τι είναι ένα ολόγραμμα. Η εισαγωγή περιεχομένου στη συσκευή γίνεται με τρεις τρόπους, μέσω της ματιάς μας, με φωνητικές εντολές και με τα επονομαζόμενα AirTaps, κινήσεις δηλαδή που κάνουμε στον αέρα με τα δάκτυλα μας τα οποία αναγνωρίζει το HoloLens και τα μετατρέπει σε εντολές.

Μόλις φορέσουμε τα γυαλιά, βλέπουμε ένα μικρό σημείο το οποίο λειτουργεί ως δείκτης ποντικιού, δείχνοντας μας που ακριβώς στοχεύουμε με τα μάτια μας προκειμένου στη συνέχεια να προχωρήσουμε σε κάποια άλλη ενέργεια. Η απόκριση του δείκτη στις κινήσεις του κεφαλιού μας ήταν άμεση χωρίς κάποια καθυστέρηση, κάτι που μας επέτρεψε σχετικά εύκολα να επιλέγουμε το αντικείμενο που θέλαμε.

Δημοσιευμένη Εικόνα


Με τον δεύτερο τρόπο, μπορούμε να περάσουμε διάφορες ηχητικές εντολές στην εφαρμογή προκειμένου να αναγνωριστεί και να πραγματοποιηθεί μια ενέργεια με ένα αντικείμενο. Στη δική μας περίπτωση, επιλέξαμε μια φράση της επιλογής μας (insomnia), όπου μόλις το HoloLens το “άκουγε", έκανε reset την εφαρμογή που είχεμε φτιάξει. Η ανγνώριση γίνεται με μεγάλο ποοστο ευστοχίας ενώ δε χρειαζόταν να μιλάμε δυνατά στη συσκευή.

Επιπλέον δοκιμάσαμε δύο νέες λειτουργίες, αυτή του spacial sound και του special mapping. Στην πρώτη περίπτωση, δηλώνουμε ένα αρχείο ήχου για την εφαρμογή μας, με το HoloLens να αναλαμβάνει την ένταση του όσο κοντά βρισκόμαστασν στο εικονικό αντικείμενο. Με το special mapping είδαμε το πως αντιλαμβάνεται το HoloLens το εξωτερικό περιβάλλον, προσθέτοντας μια εικονική επιφάνεια πάνω από την πραγματική, μια επιφάνεια στην οποία μπορούσαμε να τοποθετήσουμε τα αντικείμενα μας με μια πολύ απλή κίνηση με το δάκτυλο μας. Στο σημείο αυτό είδαμε και μια από τις καλύτερες στιγμές της όλης εμπειρίας, τοποθετώντας μια εικονική επιφάνεια πάνω σε ένα τραπέζι, δημιουργώντας στη συνέχεια μια έκρηξη. Μόλις ο καπνός εξαφανίστηκε, είχε δημιουργηθεί μια τρύπα στο τραπέζι, όπου κοιτώντας μέσα από οποιαδήποτε πλευρά, βλέπαμε την είσοδο σε έναν άλλο κόσμο που πολύ έμοιαζε με αυτόν του Minecraft.

Από τα σημαντικότερα μειονεκτήματα που εντοπίσαμε κατά το χειρισμό του HoloLens, είναι ο περιορισμός του οπτικού πεδίου στο οποίο εμφανίζονται όλα τα εικονικά αντικείμενα ή αλλιώς τα ολογράμματα. Ελάχιστα μικρές κινήσεις του κεφαλιού μας προς κάποια αντίθετη κατεύθυνση ήταν αρκετές να εξαφανιστεί από το πεδίο μας το ολόγραμμα, κάτι που χαλούσε τη συνολική εμπειρία.


Η πλατφόρμα των Windows Holographic βασίζεται στα Windows 10, με τη Microsoft να μη δίνει νέες πληροφορίες για την τελική διαθεσιμότητα πέρα του ότι αυτή θα γίνει στο ίδιο περίπου χρονοδιάγραμμα με το νέο λειτουργικό σύστημα. Σύντομα οι προγραμματιστές θα έχουν στο χέρι τους τα κατάλληλα εργαλεία να αναπτύξουν διάφορα σχέδια με βάση τα HoloLens, των οποίων οι δυνατότητες πιστεύουμε ακράδαντα είναι τεράστιες.

Το σίγουρο είναι ότι έχουμε να μάθουμε αρκετά ακόμα τους επόμενους 2 μήνες για τα HoloLens, ειδικά στην έκθεση E3, με τη μοναδική μέχρι στιγμής πληροφορία για την τιμή τους, να αναφέρει ότι αυτή θα κυμαίνεται σε “λογικά πλαίσια”